Indreberg Gard

Minneord om Otto

Rapport frå arbeidsveka til Hilde og Guro

Tirsdag 2. desember 2003
Etter skole og konfirmasjonsundervisning var vi veldig spente på uken som ventet foran oss. Moren til Hilde kjørte oss til Flesland. Det kriblet nok i magen på både den ene og den andre akkurat da. På Vigra (Ålesund flyplass) ventet bestemor (Petra) på oss. Vi kjørte til Skodje der bestefar (Otto) og tante Torill ventet på oss. Da vi la oss den kvelden var vi veldig glad for at vi endelig var fremme.

Onsdag 3. desember 2003
I dag har vi beiset bord til ”Skogaløå” som holder på å bli restaurert. Den er ca. 100 år gammel og trenger virkelig en oppussing. Vi var også i fjøsen. Der melket vi kyrne, ga den nyfødte kalven melk på flaske, møket og styrte med resten av kalvene. De var veldig sugen på å suge oss på  fingrene og alle andre steder de kom til. Vi fant raskt ut at gårdsbruk nå for tiden er noe helt annet enn hva det var før i tiden. De har nå mange maskiner til å hjelpe seg med. F.eks: fôringsmaskin, traktor, melkemaskin (må sette på organer selv), drikkemaskin for kalver, m.m.

Torsdag 4. desember 2003
I dag stod vi opp til en deilig frokost.Vi gikk så ut og beiset resten av de 126 bordene. Da vi var ferdig begynte vi å male (tjæralin) bordene. Da vi hadde gjort halvparten kom Otto (gårdseier) og fortalte oss at det var kalving på gang. Vi skyndtet oss ned i fjøsen. Otto bandt et tau rundt hver av føttene til kalven som lå inni kuens mage (var på vei ut). Vi tok en tauende hver og begynte å dra. Etter mye strev kom omsider kalven ut. Det var en velskapt rød og hvit oksekalv. Glad og førnøyd gikk vi å spiste middag. Etter middag er det som vanlig fjøstid igjen.

Fredag 5. desember 2003
I dag stod vi opp kl. 05:30 for å gå i fjøsen.

Da vi kom ut oppdaget vi raskt at det var to nye kalvinger på vei. Etter frokost gikk vi ut i fjøsen igjen for å se hvordan det stod til med de fremtidige mødrene. Vi gjorde som dagen før og hjalp til med og trekke dem ut. Det ble en brunsvart og litt hvit kvigekalv og en svart oksekalv, vi fikk i oppgave å finne på et fint navn til kvigekalven. Senere ut på dagen malte vi ferdig resten av plankene til ”Skogaløå”. Da det igjen var fjøstid ettter middag var det ingen kalvinger, men derimot mange glade kalver som hoppet og sprang rundt i stekken sin. Vi melket kyrne og ga de to nyfødte kalvene melk på flaske. Da fjøstiden var over begynte det å snø.

Lørdag 6. desember 2003
Vi stod opp kl 05:30 for å gå i fjøsen.

Da vi kom ut var det snø på bakken, så da vi var ferdig i fjøsen fant vi frem kjelken og rant ned veien fra huset til hovedveien. Senere fant vi frem sparken og tok oss en tur innover i bygden. Vi stoppet på Fakta for å kjøpe snop til senere på kvelden. På vei tilbake så vi at bestefar (Otto) og Arve holdt på med "Skogaløå". Da vi kom inn igjen var det middag. Etter middag, kl 17:00 var det fjøstid igjen. Vi var oppi kalvestekken og koste oss sammen med kalvene. Det er to oksekalver vi har funnet navn til, og det er Per og Sutteklut. Senere på kvelden, etter fjøstid, ble vi invitert ned til tante Kårhild og onkel Jon for å spise reker. Der koste vi oss lenge før vi gikk opp igjen.

Søndag 7. desember 2003
Vi bestemte oss for navnet Askepott til kalven som ble født på fredag. Etter frokost pakket vi koffertene våre og kjørte til flyplassen (Vigra). Vi sa hade til bestemor og bestefar før vi gikk inn i flyet. Det var litt trist å reise etter en så gøy uke, men det var ikke noe vi kunne gjøre noe med. På Flesland ventet Guro sin far og søster (Maren) på oss. Da vi kom hjem var alle veldig spente på å få høre om alt som hadde skjedd.

Home | Arbeidsveke 2003 | Sommeren 2004 | Driftsåret 2006 | Besøk 2007 | Hestekjerre 2009 | Minneord om Otto